Integracja Sensoryczna
Cel studiów:
Teoria integracji sensorycznej opiera się na kilku założeniach odwołujących się do neurologii i teorii zachowania. Dzięki Integracji Sensorycznej uczymy się i rozwijamy się przez zmysły. Ponieważ zdajemy sobie sprawę, a w trakcie studiów jeszcze bardziej sobie to uświadamiamy, że wszystkie informacje zmysłowe docierające z ciała i z otoczenia są niezwykle ważne dla budowania wiedzy o sobie (swoim ciele, położeniu poszczególnych części ciała) i wiedzy o świecie. W prawidłowym rozwoju dziecka niezwykle ważny jest ruch i bezpośrednie doświadczenia zmysłowe. Dzięki zdobytej wiedzy i umiejętnościom potrafimy dobrze zaplanować i systematycznie wykonywać codzienne czynności.
Integracja sensoryczna jest to proces, w którym mózg organizuje docierające do niego informacje płynące z ciała i środowiska, po czym wysyła odpowiednią reakcję. Zmysły podstawowe dla integracji sensorycznej mają zasadnicze znaczenie w naszym codziennym funkcjonowaniu.
Ich dobre zintegrowanie jest podstawą optymalnego rozwoju i działania pozostałych wszystkich wyższych zmysłów i umiejętności. Należą do nich na przykład: wzrok, słuch, mowa, umiejętność chodzenia oraz zdolność wykonywania precyzyjnych czynności, jak malowanie, pisanie.
Celem studiów podyplomowych jest zapoznanie z zagadnieniem Integracji Sensorycznej, jej rozwojem oraz wpływem na rozwój ruchowy, poznawczy i emocjonalny dziecka. Zapoznanie z dysfunkcjami Integracji Sensorycznej i ich wpływem na funkcjonowanie dziecka. Zostaniecie Państwo wyposażeni w wiedzę spełniającą wymagania metody Integracji Sensorycznej. Studia adresowe są do lekarzy, fizjoterapeutów, logopedów, terapeutów zajęciowych, pedagogów, pedagogów specjalnych, psychologów.
https://www.youtube.com/watch?v=x4dUPytrQoA
https://www.youtube.com/watch?v=ZTuWt_daRgE&source_ve_path=Mjg2NjY
Uzyskiwane uprawnienia:
Ukończenie studiów podyplomowych uprawnia do samodzielnego prowadzenia zajęć obejmujących zakres Integracji Sensorycznej.
Kadra:
Specjaliści zajmujący się integracją sensoryczną, pedagogiką przedszkolną i wczesnoszkolną, opiekuńczo-wychowawczą, oligofrenopedagogiką, pedagogiką specjalną, społeczną, psychologią, prawem, medycyną. Są to zarówno teoretycy, jak i praktycy, w tym również członkowie Krajowego Towarzystwa Autyzmu Oddział Bydgoszcz.
Ramowy program:
- Diagnoza i terapia integracji sensorycznej
- Logopedyczne aspekty terapii integracji sensorycznej
- Neuroanatomia
- Neurologiczne podstawy integracji sensorycznej
- Ocena sensorycznego funkcjonowania dziecka do 4 roku życia
- Praktyki
- Psychologia kliniczna i rozwojowa dziecka
- Psychologiczne problemy rodziców dzieci z dysfunkcjami rozwojowymi
- Seminarium dyplomowe
- Terapie neurorozwojowe i wspomagające
- Wpływ zaburzeń SI na życie emocjonalne i społeczne dziecka oraz na jego umiejętności szkolne
Forma zaliczenia:
- Praca dyplomowa
- Praktyki
Ilość godzin: 380 (w tym 120 godzin praktyk ciągłych)
Czas trwania studiów: 3 semestry