Rekrutacja i selekcja pracowników
Program:
1. Przygotowanie procesu rekrutacji:
- bieżąca sytuacja na rynku pracy – krótka analiza,
- rynek pracy 3 pokoleń – omówienie i krótka dyskusja
- strategia, wartości i plany rozwoju organizacji a potrzeby zatrudnieniowe firmy – po co chcę kogoś zatrudnić ? – omówienie,
- ćwiczenie – wspólne określenie powodów rekrutacji
- polityka rekrutacji i zatrudnienia w firmie – czemu warto mieć kontrolę, plany i budżety – omówienie
- ćwiczenie – zaplanowanie etatów i kosztów pracownika
- gdzie szukać kandydatów: wewnątrz czy na zewnątrz…. co i kiedy warto stosować – omówienie i dyskusja
- standaryzacja procesu rekrutacji, narzędzia wspomagające – instrukcje, formularze, opisy stanowisk, profil kandydata – przykłady
- określenie kompetencji kandydata – co to jest ? – profil wymagań - omówienie
- ćwiczenie – stworzenie profilu kandydata na wybrane stanowisko
- opracowanie typu osobowości dopasowanego do danego stanowiska pracy i zespołu – case
2. Rozpoczęcie procesu – selekcja wstępna:
- budowanie i publikowanie ogłoszenia rekrutacyjnego – omówienie
- ćwiczenie – przygotowanie ogłoszenia
- alternatywne metody i narzędzia rekrutacji – agencje doradztwa personalnego, portale, media społecznościowe, rekomendacje,
- prawne aspekty pozyskiwania danych osobowych kandydata, zarządzanie gromadzonymi dokumentami – omówienie,
- analiza CV oraz innych dokumentów rekrutacyjnych w odniesieniu do wymogów stanowiska – ćwiczenia,
- selekcja kandydatów – ćwiczenia,
- wywiad telefoniczny – przygotowanie, przeprowadzenie i podsumowanie – ćwiczenie
- narzędzia podsumowujące – wybór osób do następnego etapu – ćwiczenia
3. Wywiad kwalifikacyjny:
- rekruter a budowanie marki firmy – omówienie z przykładami,
- przygotowanie rozmowy – miejsce, klimat, narzędzia, sposoby oceny – co jest ważne, omówienie, dyskusja, ćwiczenie
- rodzaje wywiadów/skype, budowanie arkusza pomocniczego, pytania o co pytać i dlaczego? – wywiad kompetencyjny – o co nie pytać ?
- błędy podczas rozmów rekrutacyjnych…
- podsumowanie wywiadu
4. Inne metody kwalifikacji kandydatów:
- testy psychologiczne i osobowościowe – przeprowadzać czy nie? – omówienie, dyskusja,
- opracowywanie zadań do wykonania dla kandydatów, jak, jakie?
- Assesment Center – omówienie metody,
- weryfikacja profilów w mediach społecznościowych – wnioski,
- referencje – sprawdzać czy nie ? – dyskusja
- rekomendacje – wywiady z osobami polecającymi… co na to RODO?
- obserwacje osobiste – aktorstwo kandydatów, „dziwne” zachowania, próby przejęcia kontroli nad rozmową itp.
5. Wybór kandydata i podsumowanie:
- podsumowanie procesu, analiza uzyskanych informacji i wyników
- wybór kandydata – wybór, rozmowa o warunkach zatrudnienia
- odpowiedzi do pozostałych kandydatów
- zamknięcie rekrutacji – umowy przedwstępne
- koszt poniesiony na rekrutację, a szacowany zwrot inwestycji
- weryfikacja po 3 miesiącach, czyli sukces czy porażka
Cele:
Celem szkolenia jest spojrzenie na proces pozyskiwania kadr jak na udany „zakup kompetencji” z rynku wewnętrznego lub zewnętrznego. Wskazanie konieczności właściwego przygotowania działań w odniesieniu do przyszłych celów i kierunku rozwoju organizacji. Rozpoznanie kiedy rekrutacja jest sukcesem a kiedy porażką.
Świadectwo kwalifikacyjne:
Zaświadczenie udziału w szkoleniu wystawiane przez Centrum Szkoleń i Certyfikacji przy Wyższej Szkole Gospodarki w Bydgoszczy.
Formalności i zgłoszenia:
- zgłoszenia można dokonać w biurze lub wypełniając formularz zgłoszeniowy,
- podpisanie umowy o kurs.
Termin i miejsce:
- liczba godzin: 14 h
- tryb weekendowy
- miejsce: Kolegium Nauk Społecznych WSG w Inowrocławiu
Koszt: 640 zł