Zarządzanie Oświatą

Zarządzanie Oświatą

Cel studiów

Zmieniające się przepisy prawa regulujące funkcjonowanie systemu edukacji w Polsce nieustannie wymuszają dostosowywanie funkcjonowania placówek oświatowo-wychowawczych do obowiązujących regulacji prawnych. Również nowoczesna gospodarka oparta na wiedzy stawia przed szkolnictwem coraz to większe wymagania. Dotyczą one nie tylko przekazywania wiedzy, kształtowania umiejętności i postaw, ale przede wszystkim innowacyjnych metod organizacji i zarządzania placówkami. Również postępujący niż demograficzny wymusza na osobach zarządzających szkołami podejmowanie decyzji służących poszukiwaniu nowych płaszczyzn działania i aktywności w celu ciągłego podnoszenia jakości kształcenia oraz dostosowywania oferty edukacyjnej do potrzeb rynku pracy.

Celem studiów jest ukształtowanie sprawnego menagera – lidera placówki oświatowo-wychowawczej na miarę XXI wieku. Studia podyplomowe Zarządzanie Oświatą mają na celu wyposażenie uczestników w wiedzę i umiejętności potrzebne do sprawnego i twórczego zarządzania placówką oświatową, z uwzględnieniem potrzeb wynikających z zasad reformy oświatowej oraz regionalnej polityki edukacyjnej.

Adresaci

Studium przeznaczone jest dla, nauczycieli oraz pracowników oświatowej administracji samorządowej chcących ubiegać się o stanowiska kierownice w szkołach lub placówkach oświatowo-wychowawczych.

Korzyści dla słuchaczy

Zdobyta podczas proponowanych studiów podyplomowych wiedza oraz praktyczne umiejętności zarządzania placówką oświatową, w jakie zostanie wyposażony absolwent studiów, pozwolą na sprawne wykonywanie powierzonych zadań wynikających z zajmowanego stanowiska. Pozyskane podczas zajęć kompetencje umożliwią sprawne kierowanie szkołą lub placówką edukacyjną.

Uzyskiwane uprawnienia

Słuchacz uzyskuje niezbędną wiedzę i kwalifikacje do pełnienia funkcji kierowniczych w jednostkach oświatowych.

Kadra:

Wysokiej klasy specjaliści z dziedziny zarządzania. Praktycy z doświadczeniem na najwyższych szczeblach kadry kierowniczej szkół, placówek oraz organów prowadzących i nadzorujących. Cenieni w Polsce managerowie prestiżowych placówek edukacyjnych i szkoleniowych.

Ramowy program

  • Organizacja, przygotowanie i przebieg konkursu na dyrektora placówki oświatowej
  • Zadania dyrektora szkoły w zakresie nadzoru pedagogicznego
  • Wybrane zagadnienia prawa oświatowego
  • Współpraca dyrektora szkoły z organem prowadzącym i nadzorującym
  • Propedeutyka organizacji systemu oświaty w Polsce
  • Finanse w oświacie
  • Współpraca dyrektora szkoły ze środowiskiem zewnętrznym
  • Zarządzanie zasobami ludzkimi
  • Marketing i promocja usług edukacyjnych
  • Public relations współczesnej placówki oświatowej
  • Pozyskiwanie środków finansowych ze źródeł zewnętrznych przez placówki oświatowe
  • Bezpieczeństwo i higiena pracy
  • Rola i zadania dyrektora przedszkola oraz szkoły podstawowej
  • Rola i zadania dyrektora szkoły ponadpodstawowej
  • Przywództwo edukacyjne
  • Ochrona danych osobowych i cyberzagrożenia

2. Przywództwo dla uczenia się i rozwoju indywidualnego.

  • Społeczny wymiar uczenia się.
  • Szkoła wobec wyzwań społeczeństwa wiedzy.
  • Zmiana paradygmatu: od ilości wiedzy do jej struktury.
  • Wykorzystanie emocji w procesie uczenia się.
  • Wzmacnianie poczucia bezpieczeństwa wśród uczących się.
  • Strategie efektywnego uczenia się.
  • Wykorzystanie wybranych teorii i koncepcji pedagogicznych w planowaniu uczenia się.
  • Podstawa programowa jako mapa treści.
  • Skuteczne metody opracowywania programu nauczania.
  • Ocenianie dla uczenia się.
  • Szkoła jako organizacja ucząca się.
  • Kultura otwartych drzwi.
  • Uczenie się dorosłych.

3. Polityka oświatowa – dyrektor jako lider w środowisku.

  • Podstawy partycypacji społecznej.
  • Sposoby poznawania społeczności lokalnej.
  • Współpraca z rodzicami uczniów, aktywizowanie ich potencjału dla realizacji celów szkoły.
  • Współpraca z instytucjami edukacyjnymi.
  • Współpraca z samorządem terytorialnym, instytucjami publicznymi, organizacjami pozarządowymi i podmiotami prywatnymi.
  • Informowanie o zmianach w szkole.
  • Komunikacja w szkole.
  • Mediacje i negocjacje w przypadku konfliktu.
  • Media w procesach komunikowania się szkoły

4. Zarządzanie zasobami ludzkimi.

  • Zarządzanie zasobami ludzkimi: diagnoza sytuacji w szkole.
  • Polityka kadrowa oraz procedury prawne.
  • Procedura rekrutacji i selekcji pracowników.
  • Wprowadzenie do pracy nowo przyjętego nauczyciela.
  • Zwalnianie pracownika.
  • Motywowanie pracowników.
  • Rozwój kariery zawodowej nauczyciela.
  • Doskonalenie nauczycieli. Dyrektor jako lider uczenia się nauczycieli.
  • Kultura szkoły: diagnoza charakterystyka, budowanie.
  • Animowanie działań społeczności szkolnej.
  • Rozwiązywanie problemów szkoły w oparciu o pracę grup zadaniowych.
  • Zarządzanie zasobami ludzkimi w sytuacjach kryzysowych.

5. Zarządzanie strategiczne w kontekście prawnym, społecznym i finansowym.

  • Cele i zadania szkoły w świetle obowiązujących przepisów prawa.
  • Wymagania państwa wobec szkół.
  • Stosowanie prawa powszechnego i miejscowego w pracy dyrektora szkoły.
  • Struktura i tworzenie wewnętrznych aktów prawnych.
  • Zarządzanie finansami w szkole.
  • Kontrola zarządcza.
  • Nadzór pedagogiczny sprawowany przez dyrektora szkoły     i zewnętrzny nadzór pedagogiczny.
  • Wykorzystywanie danych w procesie planowania.
  • Koncepcja pracy szkoły: podstawy prawne, fundamenty, tworzenie.
  • Architektura, infrastruktura techniczna i wyposażenie szkoły.
  • Strategia rozwoju szkoły.
  • Planowanie rocznej pracy szkoły.

6. Zarządzanie własnym rozwojem zawodowym.

  • Ja jako lider.
  • Zasady udzielania i przyjmowania informacji zwrotnej.
  • Gotowość do uczenia się przez całe życie.
  • Mój styl uczenia się.
  • Znajomość procesu rozwojowego i planowanie własnego rozwoju.
  • Motywacja wewnętrzna.
  • Utrzymywanie równowagi między pracą a życiem osobistym.
  • Radzenie sobie ze stresem.
  • Zarządzanie sobą w czasie.
  • Korzystanie ze wsparcia innych: coaching, mentoring, sieci wsparcia. 

7. Prawo oświatowe

  • Wybrane zagadnienia prawa oświatowego.

8. Konkurs na dyrektora szkoły

  • Przygotowanie, dokumentacja i przebieg konkursu na stanowisko dyrektora szkoły

Forma zaliczenia:

egzamin końcowy z wybranych zagadnień problemowych

Ilość godzin: 184

Aktualności

KONTAKT

Kolegium Nauk Społecznych
Wyższej Szkoły Gospodarki w Bydgoszczy
Ul. Świętokrzyska 6
88-100 Inowrocław

Newsletter

Bądź na bieżąco i otrzymuj najnowsze informacje

PARTNERZY WSPÓLNIE TWORZYMY JAKOŚĆ

  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • LOGON SA
  • Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz SA Holding
  • BZWBK
  • Mobica
  • PIT
  • Sunrise System
  • Pracuj.pl
  • Rewital
  • Eurodesk
© 2024 Wyższa Szkoła Gospodarki