Zarządzanie Zasobami Ludzkimi
Cel studiów
Przygotowanie słuchaczy do tworzenia i wdrażania w firmie optymalnej polityki personalnej zgodnej z założeniami nowoczesnej metody Human Resources Management. HRM postrzega ludzi jako cenne źródło sukcesów firmy i proponuje strategiczne, dalekowzroczne podejście do kierowania i rozwoju zasobów ludzkich. Program Studiów uwzględnia szczególnie takie zagadnienia jak: porozumiewanie się i komunikacja w firmie, pozyskiwanie pracowników, kierowanie i przywództwo, motywowanie.
Dzięki różnorodności zajęć (wykłady, seminaria, warsztaty) uczestnicy zostaną zapoznani zarówno z teoretycznymi aspektami zarządzania zasobami ludzkimi, jak i otrzymają możliwość przećwiczenia i udoskonalenia zdobytych umiejętności w praktyce.
Adresaci
Studium to adresowane jest do menedżerów, praktyków HRM, kadry kierowniczej wyższego i średniego szczebla, pracowników działów kadr, doradców personalnych, ale także do wszystkich tych osób, które pragną zdobyć umiejętności kierowania i zarządzania ludźmi.
Osoby, które chcą pogłębić i doskonalić zdobyte już umiejętności w zakresie zarządzania ludźmi zapraszamy na studia podyplomowe Zarządzanie Zasobami Ludzkimi dla Menadżerów.
Korzyści dla słuchaczy
Uczestnicy studiów zdobędą odpowiednią wiedzę oraz umiejętności praktyczne, niezbędne do prowadzenia efektywnej strategii personalnej w przedsiębiorstwie. Dowiedzą się w jaki sposób motywować podwładnych i oszczędzać swój czas oraz jak najskuteczniej komunikować się z zespołem, tak aby osiągać najlepsze wyniki. Nabędą cenną dzisiaj wiedzę w jaki sposób redukować poziom stresu w zespole i skłaniać pracowników do efektywnej pracy.
Zagadnienia poruszane w ramach studiów pozwolą słuchaczowi Studiów na poznanie i zrozumienie społecznych aspektów funkcjonowania przedsiębiorstwa. Poza zdobyciem wiedzy na temat stosunków międzyludzkich w zakładzie pracy, słuchacz będzie mógł doskonalić swoje umiejętności społeczne potrzebne tak w codziennej pracy z ludźmi, jak i w kierowaniu zespołem.
Ukończenie Studiów daje uczestnikom wiedzę i umiejętności niezbędne do pełnienia funkcji, które określa się mianem menedżera personalnego.
Ramowy program
Program Studiów został tak pomyślany, aby uczestnicy otrzymali kompendium wiedzy pozwalającej w efektywny i nowoczesny sposób zarządzać zasobami ludzkimi w różnych przedsiębiorstwach. Zagadnienia z zakresu prawa, psychologii i socjologii stanowiące podstawowy trzon wiedzy potrzebnej menedżerowi personalnemu, zostaną przedstawione jako spójna całość, co powinno umożliwić wielostronne podejście do rozwiązywania różnych kwestii pojawiających się w praktyce zarządzania zasobami ludzkimi.
TRENING UMIEJĘTNOŚCI INTERPERSONALNYCH – zajęcia w formule grupy otwarcia
- Koło komunikacji
- Schemat komunikacji i źródła barier
- Narzędzia skutecznego komunikowania się: aktywne słuchanie, parafraza, klaryfikacja, odzwierciedlanie, empatyczne słuchanie
- Style komunikowanie się
- Analiza zachować i kształtowani nawyków celowej aktywności
- Metody kształtowania zachowań
- Trening zachowań – podstawowe definicje, formy i rodzaje
EFEKTYWNE PRZYWÓDZTWO
- Efektywność funkcjonowania organizacji w kontekście zarządzania zasobami ludzkimi
- Istota przywództwa – rola lidera
- Modelowe style przywództwa i ich uwarunkowania
- Kreatywne style przywództwa
- Przywództwo a typologia pracownika/zespołu
- Zarządzanie skoncentrowane na rezultat
- Wyznaczenie celów i delegowanie uprawnień
REKRUTACJA I SELEKCJA PRACOWNIKÓW
- Analiza potrzeb i planowanie zatrudnienia
- Podstawowe założenia i narzędzia rekrutacji
- Modele kompetencji pracowników
- Analiza dokumentów i przygotowanie do rozmowy kwalifikacyjnej
- Assessment center
OCENA I MOTYWOWANIE PRACOWNIKÓW
- Motywowanie i ocena jako podstawowe narzędzia pracy lidera
- Skuteczne/nieskuteczne motywowanie
- Finansowe i pozafinansowe motywatory i demotywatory – zasady zastosowania „kija i marchewki”
- Typologia pracowników w kontekście relacji poziomu kompetencji do poziomu motywacji – indywidualizacja wsparcia
- Konstruktywna ocena jako narzędzie motywacji
- Zasady udzielania informacji zwrotnej
- Prowadzenie rozmów oceniających z podwładnymi
- Trudne decyzje odpowiedzialnego szefa - przekazywanie informacji trudnych
BUDOWANIE ZESPOŁU
- Istota zespołowości
- Korzyści pracy w zespole – efekt synergii
- Typologia zespołów w oparciu o dwa wymiary: siła więzi i zadaniowość
- Dynamika procesu grupowego – kierunki rozwoju
- Role podejmowane przez członków zespołu
- Działania sprzyjające efektywnemu funkcjonowaniu zespołu
- Mechanizmy zespołowe
- Układanka osobowości w zespole
- Skuteczne komunikowanie się w zespole
- Źródła sytuacji trudnych w pracy w zespole
- Style reagowania na sytuacje trudne
- Budowanie współpracy – w poszukiwaniu win-win
PERSONAL BRANDING
- Autoprezentacja i budowanie wizerunku
- Efekt 1 wrażenia
- Reguły wpływu społecznego
- PR w organizacji
- Sztuka wystąpień publicznych
- Język ciała
- Profesjonalny wizerunek w biznesie
SZKOLENIA I DOSKONALENIE KOMPETENCJI PRACOWNIKÓW
- Rozwój i doskonalenie pracowników – diagnozowanie potrzeb rozwojowych, programy naprawcze
- Planowanie szkoleń w organizacji
- Rola trenera wewnętrznego
- Specyfika uczenia się osób dorosłych
- Planowanie szkoleń z zastosowaniem cyklu Kolba
- Konwencjonalne i kreatywne metody prowadzenia szkoleń
- Ewaluacja działań szkoleniowych
ASERTYWNOŚĆ I STAWIANIE GRANIC
- Istota asertywności
- Typologia zachować: agresja/uległość/manipulacja/asertywność
- Typy komunikatów –komunikaty typu TY; komunikaty typu JA
- Asertywna odmowa – zasady i techniki: zdarta płyta, odroczenie asertywne, zasłona dymna, komunikat podtrzymujące, zmiękczenia
- Mapa asertywności
- Mapa to nie jest terytorium
- Asertywność jako metoda zapobiegania konfliktom
- Dbanie o własne terytorium psychologiczne – reagowanie na oceny
COACHINGOWE METODY ZARZĄDZANIA
- Coaching jako styl zarządzania zasobami ludzkimi
- Coaching jako sztuka zadawania pytań
- Modele prowadzenia rozmów w oparciu o zasoby
- Koło Priorytetów
- Model GROW
- Model Wizja-Strategia_Determinacja
- Dialog motywacyjny w rozwoju kompetencji pracowników
ZARZĄDZANIE ZMIANĄ
- Rodzaje zmian w organizacji
- Rola menadżera w procesie wprowadzania zmian
- Zachowania pracowników w procesie zmian
- Budowanie pozytywnego nastawienia do zmian
- Efektywne komunikowanie zmian
- Minimalizowanie oporu pracowników wobec zmian
- Twórcze motywowanie pracowników do zmian
SEMINARIUM DYPLOMOWE
- Praca pisemna + obrona
- przeprowadzenie rozmowy oceniającej, motywującej lub coachingowej z pracownikiem (nagranie wideo) połączonej z udzieleniem informacji zwrotnej
Forma zaliczenia:
- praca dyplomowa
Ilość godzin: 196
Czas trwania studiów: 2 semestry