Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna z Elementami Logopedii
Cel studiów:
Uzyskanie kwalifikacji do profesjonalnego wykonywania zawodu nauczyciela na stanowisku nauczyciela przedszkola a także w oddziałach przedszkolnych przy szkole i różnego typu jednostkach opieki wychowawczej zajmujących się dzieckiem w wieku przedszkolnym oraz w klasach I – III w szkole podstawowej.
W ramach programu studiów uczestnicy zdobywają rzetelną i aktualną wiedzę oraz uzyskują kwalifikacje, pozwalające skutecznie i efektywnie realizować działania pedagogiczne obejmującej wspomaganie rozwoju, wczesną edukację dzieci oraz rozpoznawanie możliwości rozwojowych dzieci i podjęcia wczesnej interwencji specjalistycznej. Uzyskają również specjalistyczne kwalifikacje - kompetencje praktyczne w zakresie warsztatu pracy dydaktyczno - wychowawczej: posługiwania się głosem, muzyką, ruchem, komunikowania się z dziećmi (wrażliwość emocjonalna), postaw kreatywnych, współpracy z rodzicami.
Uczestnictwo w zajęciach studiów podyplomowych Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna z Elementami Logopedii w WSG przygotowuje do współdziałania ze środowiskiem rodzinnym dziecka oraz projektowania i realizacji działań stymulujących jego rozwój.
Adresaci studiów:
Studia adresowane są do osób z przygotowaniem pedagogicznym oraz czynnych zawodowo nauczycieli, którym niezbędne jest posiadanie kwalifikacji do pracy w przedszkolach, w oddziałach przedszkolnych przy szkole, różnego typu jednostkach opieki wychowawczej zajmujących się dzieckiem w wieku przedszkolnym oraz w klasach I – III szkoły podstawowej.
Studia podyplomowe z zakresu Pedagogika Przedszkolna w WSG są gwarancją zdobycia uznanej formy doskonalenia zawodowego.
Uzyskiwane uprawnienia:
Absolwent uzyskuje kwalifikacje do pracy w przedszkolach, punktach i zespołach wychowania przedszkolnego oraz oddziałach przedszkolnych przy szkołach podstawowych i w klasach I – III w systemie publicznych i niepublicznych szkół podstawowych.
Atuty:
W związku z rosnącą popularnością innych form wychowania przedszkolnego, dla których warunki tworzenia i organizowania określa Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 stycznia 2008r. (Dz. U. nr 7 z 2008r., poz. 38), słuchacze w ramach studiów podyplomowych wezmą udział w 25 – godzinnym module „Specyfika pracy z małym dzieckiem w innych formach wychowania przedszkolnego”:
- Organizacyjno-prawne podstawy funkcjonowania innych form wychowania przedszkolnego
- Praca w grupie różnowiekowej
- Dokumentowanie procesu rozwoju dziecka
- Obserwacja pedagogiczna
Udział w module zostanie potwierdzony zaświadczeniem potwierdzającym zdobycie kompetencji w zakresie specyfiki pracy w innych formach wychowania przedszkolnego.
Ramowy program:
- Podstawy edukacji przedszkolnej
- Metodyka wychowania przedszkolnego
- Podstawy edukacji wczesnoszkolnej
- Metodyka wychowania wczesnoszkolnego
- Dydaktyka kształcenia zintegrowanego
- Funkcjonowanie placówek edukacyjnych w systemie oświaty
- Psychologia dziecka w wieku przedszkolnymi wczesnoszkolnym
- Poradnictwo rodzinne
- Społeczne aspekty edukacji dziecka
- Logopedia z elementami terapii zaburzeń mowy u dzieci przedszkolnych i w okresie wczesnoszkolnym
- Edukacja matematyczna z metodyką
- Edukacja polonistyczna z metodyką
- Edukacja społeczno-przyrodnicza z metodyką
- Edukacja plastyczna z metodyką
- Edukacja muzyczna i ruchowa z metodyką
- Edukacja fizyczna z metodyką
- Emisja głosu
- Diagnoza i terapia pedagogiczna
- Odżywianie dziecka w przedszkolu
- Projektowanie, dokumentowanie i ewaluacja procesu dydaktyczno-wychowawczego w przedszkolu i w szkole
- Metoda projektów w pracy z małym dzieckiem
- Specyfika pracy z małym dzieckiem w innych formach wychowania przedszkolnego
- Współpraca z rodzicami
- Seminarium dyplomowe
- Praktyka
Forma zaliczenia:
- Praca dyplomowa
- Test z wybranych zagadnień programowych
Liczba godzin: 500 godzin zajęć dydaktycznych (w tym 150 godzin praktyk)
Czas trwania studiów: 3 semestry